onsdag den 18. september 2013

Naiv - eller!

Naiv kommer oprindeligt fra det latinske ord Nativus som betyder MEDFØDT.

Ordet er oftest tillagt en negativ værdi og i virkeligheden bruges det jo blandt så meget andet om barnlige og troskyldige sjæle og så tillægges ordet jo en hel anden værdi, som i mine øjne er positiv og endda smuk.

Når jeg nu har valgt at skrive om ordet, er det fordi (indrømmet) jeg ofte selv bruger ordet lidt nedladende. Som noget negativt hos en person.

Hvis jeg oplever en person er lidt for godtroende, ikke så skarp eller har en adfærd som er lidt for slatten, så er naiv IKKE særlig flatterende i min verden.

Ved nærmere eftertanke, kan DET at være naiv OGSÅ være smukt og endda befriende.

At tro på det gode i andre uanset hvor mange skuffelser, jeg har været udsat for gennem tiden og dem har der jo været nogle stykker af, så vælger jeg at finde/se det gode i mine medmennesker trods fejltrin, for dem har jeg så sandelig også selv begået en del af igennem mit efterhånden lange liv og jeg er nok ikke færdig med at begå dem, men så er det fordi, jeg skal blive klogere og fordi jeg måske er lidt naiv!

Tænk at komme dertil at kunne møde enhver situation og mulighed helt åbent og uden fordomme.

Det ville være fantastisk.

 Så langt er jeg endnu ikke kommet og når jeg ser mig omkring i min vennekreds og mine omgivelser i det hele taget, så er det i virkeligheden meget få, der kan det hele tiden, selvom jeg godt kunne udpege en håndfuld, der er godt på vej.

Så tænk over det. Er det at være naiv ikke bare en tilgang til livet, der er kommet for at blive og som i virkeligheden hitter!

At tænke sig, at i hvert nyt møde i hver ny mulighed er der en ny chance for noget godt.

Tænk hvis jeg turde være lidt mere naiv, kunne glemme alle mine historier(bare et øjeblik), mine adfærdsmønstre( altså dem der ikke er særlig hensigtsmæssige) og min indre stemme, der nogle gange slår mig oveni hovedet, på den ikke fede måde, glemme mistroen for en stund og se verden med nye øjne eller bare med justeret styrke, så er DET at være NAIV jo i virkeligheden en meget positiv værdi.


Jeg vil prøve at være lidt mere naiv i ordets bedste forstand OG oprindelige betydning.

Måske du også har lyst til at prøve at se, hvad der sker, hvis vi møder verden lidt mere naive.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar