fredag den 20. december 2013

Venlighed


Kan du med hånden på hjertet sige, at du er et venligt menneske?

Kan jeg mon?

Jeg stræber efter det.

Hvordan møder jeg eksempelvis mig selv? 

Med venlighed - tjah nogle gange gør jeg, andre gange er jeg ikke særlig imødekommende overfor mig selv.

I en tid med julestress (for nogen) juletravlhed og fokus på at være venlig, imødekommende, rummelig og invitere til selskabelighed, træder det tydeligt frem, hvor stor en rolle venlighed spiller i mit liv og sikkert også i dit liv, må jeg formode.

Venlighed er en selvfølge for nogle mennesker, andre har desværre glemt, hvordan man udviser venlighed.

Hvad med at vælge den venlige vej og ikke bare på grund af julen, hvor vi alle rigtig skal hygge os.

Venlighed skulle gerne være en integreret del af vores adfærd.

Når jeg møder venlighed, bliver jeg varm om hjertet, føler mig godt tilpas og værdsat, så derfor er der en rigtig god grund til at møde dagen og livet i det hele taget med venlighed.

Hvert eneste øjeblik har jeg muligheden for at bygge op til noget bedre eller bryde ned til noget værre.

UDEN at det koster noget. UDEN at det kræver en stor indsats.

Det lille værktøj, jeg kan bruge er venlighed.

Venlighed mod mig selv og venlighed mod mine omgivelser.

Når jeg anvender uvenlighed, bryder jeg ned. iKKE kun omkring MIG. Men også i mig selv

Sagt på en anden måde. Jeg hæver fra den indre konto. Så paradokset i det er, at uvenlighed faktisk koster noget på min egen energi - konto.

Når jeg anvender venlighed, sætter jeg positive ringe i vandet. Jeg sætter ind på min egen energi - konto.

UDEN at det koster noget.

Blot ved de valg, jeg træffer, kan jeg ændre meget mere, end jeg umiddelbart gik og troede.

Små valg i korte øjeblikke. Et smil. En tanke. En handling. Intet andet.

Et lille øjeblik af venlighed hver dag, gør en kæmpe forskel.

Skal jeg være helt ærlig, så glemmer jeg det nogle gange selv, men vil da prøve at huske mig selv på, at jeg kommer længst med venlighed.

Nogle af mine venner er påfaldende gode til at udvise venlighed. 

I ved hvem I er.

Jeg vil lade mig inspirere.

Så til dig derude.

Brug denne mulighed, du er givet.

GØR  en forskel og DET gør godt.

Jo flere vi er jo bedre.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar